13 lipca 2019 roku podczas Gdynia Design Days odbyła się premiera Otwartych Kart®. Łatwo policzyć, że za nami prawie pół roku ich obecności na rynku, a co się z tym wiąże – kilka miesięcy podróży po kraju i prowadzenia rozgrywek.
Przejechaliśmy Polskę wzdłuż i wszerz, mając przyjemność prowadzić warsztaty z bardzo różnymi grupami odbiorców.
Były korporacje, byli przedstawiciele MŚiP, byli przedsiębiorcy społeczni, byli dziennikarze, byli też… Czesi. Była Warszawa, Kraków, Gdańsk, Lublin, Cieszyn i wiele innych miast.
To intensywny czas, w trakcie którego bardzo dużo się nauczyliśmy. Dowiedzieliśmy się wiele o tym, jak pracuje się w Polsce i jak bardzo mogą się różnić między sobą ludzie.
Rozgrywki w Otwartych Kartach® są zaprojektowany w taki sposób, aby stworzyć kontekst do zestawienia ze sobą wyobrażenia i przekonania różnych ludzi na dokładnie ten sam temat.
Taka świadomość różnic bardzo pomaga we wspólnej pracy. Nie tracimy czasu na przypisywanie innym złych intencji, nie reagujemy automatycznie, a to wszystko ma wpływ na udrożnienie procesów i poprawę atmosfery.
Wiedzieliśmy, że temat jest rozległy (przetestowaliśmy to na własnej skórze), ale nie zdawaliśmy sobie sprawy, że aż tak bardzo.
Uczestnicy warsztatów opowiedzieli nam bardzo dużo o tym, jak im się pracuje, czego im brakuje, co ich satysfakcjonuje i co chcieliby zmienić. Na podsumowanie pierwszego półrocza rozgrywek podzielimy się z Wami trzema najbardziej zaskakującymi rzeczami, których dowiedzieliśmy się, grając w Otwarte Karty®:
Czujemy się bardzo niedocenieni w pracy – i nie chodzi wcale o pieniądze.
Bardziej o docenianie słowami. Bez względu na środowisko, w jakim pracujemy, zawsze są deficyty w tym obszarze. Często na bardzo elementarnym poziomie, takim jak mówienie słowa „dziękuję” (za wykonaną pracę).
Ten stan rzeczy powoduje duży dyskomfort w pracownikach, nigdy nie mają pewności, czy właściwie pracują dobrze czy źle. I nie mówimy tutaj o systemach ocen rocznych pracowników, ale o codziennie wyrażanych słowach.
Drobne informacje zwrotne, które budują atmosferę otwartości. Bardzo tego mało w Polsce.
Słowo „DZIĘKUJĘ” nie zawsze oznacza tylko wdzięczność.
Kiedy projektowaliśmy Otwarte Karty®, wydawało nam się, że w całej talii nie ma mniej dwuznacznej karty niż ta ze słowem „dziękuję”. Przecież to najprostsze i najbardziej bezpośrednie wyrażenie wdzięczności.
Okazało się, że byliśmy w dużym błędzie. Uczestnicy naszych warsztatów potrafili prowadzić bardzo burzliwe dyskusje na temat tego, jak można tym słowem manipulować albo wyrażać je w tematach zupełnie innych niż podziękowanie.
Nie wiedzieliśmy też, że „dziękuję” może mieć różne akcenty i wydźwięki. Ponadto wyraz ten wygrał również w naszym nieformalnym rankingu na słowo, którego ludziom najbardziej brak w komunikacji ze współpracownikami.
Najtrudniej jest nam przyjąć do świadomości, że my również mamy wpływ na komunikację i na to jaka ona jest.
Zła komunikacja w zespole to nie tylko wina tych mitycznych „innych”, ale może również i nasza.
W trakcie jednej z rozgrywek zachęcamy do autorefleksji właśnie w zakresie swojej roli w tym procesie. Z naszego punktu widzenia to najbardziej oczyszczająca i egalitarna rozgrywka, dzięki której atmosfera w zespołach się bardzo rozluźnia.Bo każdy z nas wkłada do komunikacji coś, co ją blokuje i frustruje innych. Często robimy to bardzo automatycznie i bez refleksji o oddziaływaniu tego wyrażenia.
Nie zastanawiamy się również nad tym, jak często wypowiadamy pewne rzeczy. W trakcie rozgrywek, kiedy znajdziemy już czas i przestrzeń do tego, aby się chwilę zastanowić, ze zdziwieniem odkrywamy, że „tak, my też dokładamy coś od siebie”.
Dzięki temu, że od tej reguły nie ma wyjątków (bez względu na zajmowane stanowisko, staż pracy, płeć, wykształcenie), ludzie patrzą na swoje komunikacyjne niedoskonałości z większą życzliwością.
To bardzo krótki i subiektywny przegląd naszych wniosków z pierwszego półrocza prowadzenia rozgrywek. Mamy ich znacznie więcej i nie omieszkamy się nimi dzielić w kolejnych wpisach.
Jeżeli chcecie rozegrać partię Otwartych Kart® z zespołem, z którym pracujecie, to piszcie/dzwońcie w sprawie warsztatów na przyszły rok.